משבר הקורונה גורם לחלקנו להרגיש תלושים ותקועים. כאילו חיינו עצרו מלכת, העגלה נוסעת ואנחנו נשארנו מאחור. אך העצירה של השיגרה והזמן הפנוי שנחת עלינו בהפתעה, עשוי לייצר לנו הזדמנות (אולי של פעם בחיים) לחשב מסלול מחדש לכיווני קריירה חדשים לחלוטין. גם אם כרגע זה נראה בלתי אפשרי, הקושי שבתקופה הזו עשוי להוות מנוף לשינוי מדהים. העצירה וההתבוננות הפנימית יכולה להניב פריצות דרך בתובנות, בחשיבה ובפעילות יצירתית.
אז איך עושים זאת? מאיה רענן מספקת טיפים לקידום הקריירה בתקופת הקורונה.
בתקופת חיפוש עבודה ראוי שנתייחס אל עצמנו כאל עסק וכלל עסק הוא זקוק לשיווק. אפשר אפילו להגדיר זאת כיצירת מותג שעומד בפני עצמו – אנו, למעשה, מותג הניצב מול מעסיקים פוטנציאליים. בתקופת משבר עמוק בשוק התעסוקה, אתגר השיווק העצמי מוכפל עשרות מונים. איך נבדל, אם כך, את המותג שהוא ‘אני’? השיווק צריך להתמקד במספר ערוצים במקביל. זה הזמן לגייס את כל הכוחות שיש בך.
- הכיני לעצמך “תיק מועמדת” – כמו בכל תהליך שיווקי נסי להבין מי הלקוח שלך ואיפה הוא נמצא. האם הלקוח הוא מנהל/ת הגיוס? אולי הלקוח הוא ‘לקוח קצה’, כלומר, המנהל המגייס? זה משתנה מתפקיד לתפקיד ומחברה לחברה, כמובן. אחרי שהבנת מי הלקוח, נסי לאתר אותו. איפה הוא נמצא ברשת – פייסבוק? לינקדין? אינסטגרם? טלגרם?
- היי בכל מקום בו יכול להימצא הלקוח שלך – התאימי את פרופיל הלינקדין שלך, בססי נוכחות משמעותית בפייסבוק או באינסטגרם.
- עקבי אחרי הלקוחות הפוטנציאליים שלך – האם יש הד האנטרים (head hunters) בולטים בתחום העיסוק שלך? חברות השמה חזקות בתחום? עקבי אחריהם. אין טעם לשלוח קורות חיים להד האנטרים או לחברות השמה ללא משרה מוגדרת, אבל כן כדאי להיות באזורם – ליצור איתם קשר בלינקדין, בפייסבוק, לעקוב אחריהם באינסטגרם (במידה והם שם).
- בססי נוכחות אקטיבית ברשת – קחי חלק בדיונים בתחום העיסוק שלך בקבוצות רלוונטיות, שתפי מאמרים בתחום וחווי את דעתך, כתבי מאמרים או טורים קצרים, פוסטים בפייסבוק למשל.
- התמזגי עם התפקיד – התייחסי לפרופיל הפייסבוק שלך כפרופיל עסקי לכל דבר, התנהלי בממלכתיות בפייסבוק ובכלל ברשתות חברתיות בתקופת חיפוש העבודה, השתדלי להימנע מעימותים או מנושאים שנויים במחלוקת בתקופת החיפוש.
- גלי פרואקטיביות – אתרי משרות מעניינות ואם לא ניתן להגיע אליהן דרך הדלת הקדמית, חפשי חלון או דלת אחורית כדי להיכנס דרכם (כולל פניה למכרים, חברים וקולגות).
- ספרי לכל מכרייך, הקרובים והרחוקים שאת מחפשת עבודה – הזכירי להם בדיוק מהו העיסוק שלך, מה את מחפשת, מה את מביאה עמך לתפקיד הבא.
- הצטרפי לקבוצות וואטסאפ לחיפוש עבודה.
- אם את מחפשת עבודה בעולם החברתי – התנדבי בעמותות הקרובות לליבך.
- אם אין קהילה בתחום העיסוק שלך – הקימי אחת. צרפי קולגות, בססי עצמך כמומחית לתחום. זו יכולה להיות קהילה פייסבוקית או קהילה הנפגשת על גבי פלטפורמת ווידאו אחת לשבוע למעין “שולחן עגול”. אם יש קהילה כזו, הציעי עזרה בניהול שלה, ארגני מפגשים של הקהילה וסייעי לקולגות. הדבר יחזק את מעמדך בתחום.
- הדבר החשוב ביותר הוא הביטחון – שווקי את עצמך בביטחון מלא, זהו המרכיב המשמעותי ביותר בתהליך חיפוש העבודה.
מאיה רענן היא מומחית לתעסוקה ומנהלת תוכן בנטע – המרכז לפיתוח קריירה.